Friday, January 28, 2011

Kisah hidup Mala yang penuh kedurjanaan


Disebalik rupa manis dan canggih Mala yang dipaparkan oleh PAS, ia seolah-olah menyembunyikan sesuatu rahsia yang tidak mahu diketahui pengundi Labis yang bakal membuang undi pada hari Ahad.

Dengan berpakaian sedondong sama bertukar2 antara purple dan hijau dan ke sana sini bagaikan belangkas yang tidak boleh berjauhan, pasti rakyat rasa hairan.

Tak ada masa lain ka mahu berendut, kata orang Johor sini. Dah anak tiga pun masih nak berbelangkas di khalayak ramai.

Dari cerita2 orang Felcra Sekijang, suaminya ini sangat cemburu dan mengongkong. Cikgu2 sekolah tahu suami dia sanggup tinggalkan kerja untuk hantar Mala ke sana sini.


Cerita MC yang sedang panas membuat Mala tertekan ketika melihat blog-blog. Bagi rakan2 sekolah, mereka sudah biasa.

Makrof menjadi demikian kerana pada Makrof tempat Mala meluahkan rasa rindu dan sunyi ketika belajar di Maktab Perguruan berjauhan dari suaminya Rahman.

Mala merasakan tiada prospek hidup dengan suaminya yang hanya pekerja restoren trancis ayam Marybrown.

Apabila hati sudah tidak suka akhirnya berpisah jua dengan dengan Rahman atau yang nama manjanya Abang Man dan berpaling pula kepada Makrof.

Sebelum pergi ke maktab, diadakan majlis persandingan Mala dan Abng Man. Selepas Maktab, orang kampung menjadi hairan kerana ada satu lagi majlis kenduri kendara untuk Mala dengan suami baru.


Suami baru dari pulau pinang ini yang mengubah Mala untuk masuk dan aktif dalam Pas.

Kemasukkan Mala dalam Pas ini menjadikan suasana keluarga Mala yang sudah berkecamuk menjadi lagi kecamuk.

Bapa Mala adalah bekas Pengerusi Koperasi Peserta Felcra. Dari wang koperasi yang ada RM500,000, habis semua duit hingga koperasi berhutang RM1 juta.

Sebaik saja duit banyak, bapa Mala jadi kaki joli. Jadi buah mulut orang kampung, dia sudah ke Siam dan syok dengan satu perempuan lalu dibawa kembali duduk bersama.

Tak lama kemudian kata orang kampung, bapanya kahwin satu lagi dengan seorang wanita Indonesia dan tinggal di Indonesia. Gambar dia dan isteri Indon di letakkan besar2 di tengah rumah hingga dapat dilihat oleh tetamu. Takda segan dia akan ada isteri kedua.

Ibu Mala hanya memakan hati dan merelakan keadaan. Orang sebelah makan daging.


Sejak Mala masuk PAS, dia membawa budaya Pas di Johor yang tidak mahu bercampur dengan masyarakat dan jiran tetangga. Rakan sekerjanya pun meluahkan geram terhadapnya di Facebook.

Peleknya Mala tidak tahu nak pindah rumah lain tapi nak duduk di rumah maknya dengan suami dan anak2.

Ibu tua macam orang gaji di rumah. Sudahlah sibuk setiap hari melayan suami yang tidak tahu jaga hati, ini pula nak jaga makan minum sekolah anak2.

Mala bukan membantu. Sementang ibunya masih lagi orang UMNO, dia anggap ibunya sebagai musuh untuk dia membalas dendam politik.

Mala tidak membantu langsung. Dilonggok segala tanggungjawab hal ehwal rumah supaya dia boleh aktif dalam PAS. Lepas makan, pinggan pun dibiarkan saja atas meja untuk ibunya angkat dan basuh.

Dalam Muktamar PAS tahun 2008, Mala mendapat perhatian Salahuddin Ayub dan Husam kerana kritikannya terhadap parti. Apabila mereka menjawab, Mala bangun sekali lagi membalas jawab.

Ini yang Mala dah dikenalpasti jadi calun.

Lepas ini mala akan jadi terkenal dan selecriti ceramah pas. Lagilah ibunya dibebankan urusan keluarga yang patut dia sendiri uruskan.

Bila ke sana ke mari, suami akan turut mengekor. Lagi banyak MC suami akan ambil dari doktor sedar mereka.

The Unspinners

1 comment:

  1. kalau tak betul fitnah la tu... rasakan laa nanti bila hang makan daging mentah kat akhirat.. kalau hangtak minta maaf dgn cikgu mala.. selam tu laha hang akan tetap berdosa besar

    ReplyDelete