Saturday, January 22, 2011

Cikgu Mala tak mahu salam pengundi Cina?

Perkara ini remeh kepada setengah orang, serius pada orang lain, dan lucu pada orang lain tetapi kepada pengundi Cina, ianya perkara serius dan sensitif.

Rata-rata pengundi kaum Cina di kawadan DUN Tenang mengata mengenai insiden calun PAS Cikgu menghadiahkan limau. Kononnya Cikgu Mala menghormati perayaan Tahun Baru Cina yang akan datang untuk menghadiahkan limau kepada pengundi-pengundi.

Dengan pengundi Cina perempuan, tidak ada masaalah. Menjadi masaalah apabila Cikgu Mala menghadiahkan pengundi Cina lelaki.


Cikgu Mala tidak bersalam dengan pengundi lelaki. Apabila dia memberi limau, dia nampak kekuk dan takut-takut untuk menyerahkan limau. Ada yang dia seolah-olah hanya jatuhkan saja buah ke tangan.

Pada pengundi Cina, ini sesuatu yang menghina mereka. Seolah-olah calun tidak menghargai mereka dan menganggap tangan mereka kotor. Pengundi mempunyai niat baik untuk mengucapkan maju jaya kepadanya.

Semasa penamaan calun, calun nampaknya dihalang oleh suami. Suaminya berada diantara calun dan pihak lawan.






Sememangnya kaum wanita seperti Cikgu Mala susah untuk menyentuh tangan lelaki lain untuk bersalam kerana indoktrinasi PAS dan interpretasi hukum..

Bagi pengundi kaum lain, Cikgu Mala kelihatan canggung dan kurang sensitif. Pihak PAS akan kata pengundi perlu fahami cara mereka.Susah sangat untuk pengundi nak ubah ikut cara mereka. Lebih baik ikut cara yang mereka iaitu cara terbiasa iaitu dengan calun BN.

6 comments:

  1. Saudara anon..

    Kerja Peliwat dan sahabatnya GAY dan Yahudi lagi bahaya bai!!!

    so pilih yg paling kurang risikolah..

    ReplyDelete
  2. macam suami dia pulak bertanding

    ReplyDelete
  3. tahniah..BN akan menang..tapi.......

    ReplyDelete
  4. pasti 4000 lebih...
    http://prktenang2011.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. Kata Chua Soi Lek sepertimana yang telah dilaporkan oleh Malaysiakini..

    “Normala will not come here to a Chinese temple, she doesn't even shake hands with the people. I have received complaints about this. She is like Anwar Ibrahim's wife. She wears gloves when she shakes hands. If you can accept this kind of Islamic value, go ahead and vote for PAS,"

    Terjemahan lebih kurang begini “ Normala tidak akan datang ke kuil ini, dia tidak akan berjabat tangan dengan orang ramai. Saya telah menerima aduan tentang perkara ini, Dia seperti isteri Anwar Ibrahim.. Dia memakai sarung tangan jika hendak berjabat tangan, jika anda semua boleh menerima nilai-nilai Islam sebegini, teruskan dan undilah PAS.”
    “If you can accept a lifestyle that follows Islamic values, then you vote for PAS, as simple as that,"

    Dalam Bahasa Malaysia maknanya “Jika anda boleh menerima carahidup yang mengikut ajaran Islam itu, mudah saja.. undilah PAS”

    Tidakkah kenyataan dari pelakon filem lucah itu satu kenyataan yang jelas menghina dan dalam masa yang sama mempermain-mainkan nilai suci ajaran Islam?

    Pelakon filem lucah tu mahu org Islam tu macam big mama yang berlaga pipi ngan pelakon bollywood (bercium - dalam bahasa banjar). berjabat tangan tak kira muhrim ke atau tidak.. macam dibuat oleh ketua-ketua umnongok. tak payah tutup jambul, tak payah tutup aurat dalam masjid, main ngan laki org, main ngan bini org, main ngan ammah indon.. banyak lagi lah kalau nak tulis.. tapi kalau dah taksub ngan Be End / Umnongok semua tu cannnnnnnnnnntikkkk / ttttttttttttaaaakkk apa aje.. porah

    ReplyDelete
  6. Johor bukan lagi kubu UMNO BN...dengan izin Allah satu kejutan 30 jan ini...Insya Allah

    ReplyDelete