Thursday, January 13, 2011

Enam Timbalan Menteri MCA Bapa Angkat Tenang


KUALA LUMPUR, 11 Jan – MCA melantik enam Timbalan Menteri dari parti tersebut sebagai ‘bapa angkat’ bagi meraih sokongan pengundi Cina pada pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri Tenang di Labis, Johor hujung bulan ini.

Presidennya, Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata pelantikan tersebut sebagai komitmen parti itu bagi memastikan kemenangan Barisan Nasional (BN).

“Kami akan memastikan pemimpin-pemimpin parti, baik dari peringkat pusat, negeri atau akar umbi, berusaha bertungkus lumus bagi memastikan calon Barisan Nasional (BN) dapat mempertahankan kerusi DUN,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Jawatankuasa Pusat parti itu di Wisma MCA hari ini.


Enam Timbalan Menteri tersebut ialah Datuk Wee Ka Siong (Timbalan Menteri Pelajaran), Datuk Donald Lim Siang Chai (Timbalan Menteri Kewangan), Datuk Lee Chee Leong (Timbalan Menteri Dalam Negeri), Gan Ping Sieu (Timbalan Menteri Belia dan Sukan), Chua Tee Yeong (Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani), dan Heng Seai Kie (Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat).

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil itu ditetapkan pada 22 Jan ini, dan jika ada pertandingan, pengundian akan diadakan pada 30 Jan.

Mengenai isu yang dibincangkan pada mesyuarat itu, Chua berkata pihaknya mendapat aduan mengenai sikap segelintir guru besar dan guru yang menghalang atau enggan membenarkan pelajar mengambil mata pelajaran bahasa Mandarin bagi Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Beliau berkata tenaga pengajar seharusnya berusaha memudahkan hasrat pelajar untuk mengambil mata pelajaran tersebut.

Mengenai novel Interlok, Chua berkata pihak yang membidas novel itu sepatutnya mengambil kira mesej tersirat dalam karya tersebut.

“Kita mesti melihat buku ini dalam perspektif yang betul…ia adalah sebuah novel sejarah…dan ditulis pada 1910.

“Sesetengah perkataan mungkin sensitif dalam konteks masa kini, namun buku ini sememangnya memaparkan satu mesej yang amat penting, cara bagaimana ia menggalakkan keharmonian antara kaum dan bagaimana rakyat berbilang bangsa
bekerjasama,” katanya.

Beliau mengulas desakan golongan tertentu yang mahukan novel karya Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu tidak dijadikan novel sastera bagi tingkatan lima, kononnya kerana mempunyai unsur menghina kaum India di negara ini. - UMNO Online

2 comments:

  1. Saya telah pautkan blog tuan ke Ular menyusur akar. Harap sudi linkan blog saya juga http://agbr47.blogspot.com

    ReplyDelete