Saturday, January 29, 2011

Isu tanah: Peguam PAS cuai, Azhar dipersalahkan


Pas telah menjadikan isu sekeping tanah milik seorang lelaki yang telah dilelong sebagai modal utama kempen mereka di prk Tenang.

Malam tadi saya telah mendapat gambaran sebenar kes tersebut dan hari ini saya ingin berkongsi dengan anda semua perkara yang sebenar.

Seorang lelaki bernama Mansor adalah pemilik tanah di Lot 2091, Mukim Jabi, Daerah Segamat. Mansor telah membuat pinjaman dengan bank CIMB dan menjadikan tanahnya sebagai cagaran. Mansor telah gagal membayar balik pinjamannya kepada bank.

Berkali-kali Mansor diberi peluang oleh bank dengan cara baik agar menjelaskan pinjamannya. Bagaimanapun Mansor tetap gagal menjelaskannya walaupun peluang demi peluang telah diberi. Akhirnya bank menyerahkan kes Mansor kepada peguam panel mereka untuk tindakan undang-undang.

Peguam panel kepada bank bernama Firdaus. Peguam ini orang Pas.

Setelah kes diserahkan kepadanya, maka peguam yang juga orang Pas meneruskan tindakan undang-undang terhadap Mansor. Tindakannya ialah membuat urusan untuk melelong tanah milik Mansor bagi membolehkan bank mendapat balik wang mereka.

Untuk melelong tanah tersebut pihak bank melalui peguamnya perlu mendapat kebenaran pejabat tanah sebagai pentadbir.

Setelah bank menunjukkan segala bukti-bukti dan hujah-hujahnya mengapa tanah tersebut perlu dilelong, maka pihak pejabat tanah tidak ada alasan untuk tidak membenarkannya.

Lalu pejabat tanah telah memberi kebenaran bank untuk melelong tanah tersebut berdasarkan segala bukti dan hujah yang diberikan oleh peguam yang mewakili bank.

Beberapa hari sebelum tanah tersebut di lelong, Mansor telah datang ke bank dan berbincang dengan bank serta membuat bayaran kepada bank sebanyak RM 10 ribu bagi mengelakkan tanahnya dilelong.

Setelah menerima bayaran dari Mansor, peguam (orang Pas) yang mewakili bank TIDAK memaklumkan kepada pejabat tanah agar urusan lelongan tanah Mansor ditarik balik atau ditangguh kerana dia telah membuat bayaran kepada bank.

Pejabat tanah yang tidak tahu apa-apa tentang perkara tersebut telah meneruskan lelongan tanah Mansor pada hari yang telah ditetapkan untuk melelongnya.

Akhirnya tanah Mansor telah dilelong kerana KEGAGALAN peguam (orang Pas) memaklumkan kepada pejabat tanah agar urusan lelongan ditangguh atau dibatalkan kerana Mansor telah membuat bayaran kepada bank.


Tanah tersebut telah dibeli oleh seorang wanita. Apabila perkara tersebut sampai ke pengetahuan Mansor, maka Mansor telah mengambil tindakan mahkamah terhadap pejabat tanah.

Akhirnya mahkamah memutuskan agar tanah tersebut dipulangkan kembali kepada Mansor dan bank pula diminta membayar kembali wang kepada wanita yang membeli tanah tersebut.

Wanita tersebut tidak berpuashati, katanya beliau telah mengalami kerugian kerana selepas membeli tanah itu beliau telah bercucuk tanam atas tanah tersebut.

Akhirnya wanita tersebut saman pula pejabat tanah, bukannya beliau saman Azhar Ibrahim secara peribadi sebagaimana yang dicanang oleh juak-juak Pas yang otak kemetot seperti Shamsul Iskandar Mat Akin.

Perkara ini telah dijelaskan oleh blogger MIK beberapa hari lepas. Klik di sini

Kesimpulannya, dalam kes ini Azhar Ibrahim (calon BN) tidak melakukan sebarang kesalahan. Beliau menjalankan tugasnya mengikut prosedur yang telah ditetapkan.

Orang yang perlu dipertanggungjawab dan bersalah dalam hal ini adalah peguam yang mewakili bank, Firdaus yang juga orang Pas. Dia perlu dipersalahkan kerana gagal memaklumkan kepada pejabat tanah supaya urusan lelongan ditangguh atau dibatalkan.

Saya difahamkan Firdaus yang membocorkan perkara ini kepada Pas untuk didedahkan dalam kempen prk ini.

RBF

3 comments:

  1. PEGUAM PAS MEMANG BANGANG.
    SYAMSUL KEMETOT PUN 2X5.TAK PERNAH DUDUK KAT PEJABAT.BILA ADA KES, BARU CARI FAKTA.LANGSUNG TAK ADA 'HOME WORK'

    ReplyDelete
  2. kalau org lain ada tanah sket mereka jeles. tapi kalau puak sendiri ada tanah beribu2 ekar tak kesah pulak

    betul la fatwa pork nik macam sial ptuih

    ReplyDelete
  3. demi politik jubok pun boleh serah pada orang,itulah manusia yang tak berpendirian.

    ReplyDelete